• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Сторінка старшої медичної сестри

Медичне обслуговування в дошкільному навчальному закладі

здійснюється відповідно до:

· Закону України «Про дошкільну освіту» (ст. 34);

· Положення про дошкільний навчальний заклад (п. 30 – 32, 40);

· Постанови кабінету Міністрів України від 14.06.2002 р. №826 «Порядок медичного обслуговування дітей у дошкільних навчальних закладах»,

· спільного наказу МОЗ та МОН України від 30.08.2005 р. № 432/496 «Про удосконалення організації медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі»,

· Статуту дошкільного навчального закладу.

В закладі діти забезпечені постійним медичним обслуговуванням на безоплатній основі.Медичне обслуговування дітей здійснюється штатним середнім медичним персоналом:

- сестра медична старша – Олійник Людмила Федорівна

У своїй роботі сестра медична керуються чинним законодавством, нормативно-правовими актами органів охорони здоров’я, освіти та науки.

Основні завдання сестри медичної дошкільного закладу:
  • Постійний контроль за станом здоров’я дітей;
  • Проведення обов’язкових медичних оглядів дітей;
  • Проведення профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень у порядку і в терміни, встановлені МОЗ України;
  • Надання невідкладної медичної допомоги дітям у разі гострого захворювання або травми;
  • Здійснення контролю за організацією та якістю харчування, дотриманням раціонального режиму навчально-виховної діяльності, навчального навантаження;
  • Контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог та протиепідемічного режиму;
  • Проведення санітарно-просвітницької роботи серед дітей, батьків або осіб, які їх замінюють, та працівників дошкільного навчального закладу;
  • Ведення звітно-облікової медичної документації в порядку, встановленому МОЗ України.

У дошкільному навчальному закладі діти проводять значну частину часу в той період життя, коли відбувається їх інтенсивний розвиток, становлення особистості, формування багатьох корисних звичок; коли вони набувають нових знань та уявлень; коли закладаються основи здоров’я.

Добрий фізичний стан дитини забезпечують такі чинники:

1. Активна рухова діяльність.

2. Достатнє перебування на свіжому повітрі.

3. Загартування з використанням природних чинників (повітря, води, сонця, ґрунту).

4. Правильна організація харчування .

5. Достатній сон ( індивідуально для кожного вікового періоду розвитку).

6. Цікавий та корисний відпочинок.

Основні напрямки роботи сестри медичної дошкільного закладу:

  • Фізкультурно – оздоровча робота.
  • Організація раціонального харчування.
Фізичне виховання

Фізичне виховання дітей повинно бути направлено на поліпшення стану здоров’я, фізичного розвитку, розширення функціональних можливостей організму, що росте, формування рухових навичок і рухових якостей. Раціональний руховий режим, фізичні вправи і загартувальні заходи слід здійснювати з урахуванням стану здоров’я і сезону року. У процесі життєдіяльності дітей у нашому дошкільному навчальному закладі використовується комплекс різних засобів: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультурні паузи, фізкультурні хвилинки, заняття з фізичної культури, фізичні вправи на прогулянках, дитячий туризм, фізкультурні свята, розваги, дні здоров’я.

Загартовування

Загартовування – це система заходів, спрямованих на підвищення стійкості генетично зумовлених механізмів захисту та пристосування організму до багатьох факторів з тим, щоб добові та сезонні, періодичні та раптові зміни температури, атмосферного тиску, магнітних і електричних полів Землі і т.д. не викликали різких змін в організмі, що росте. Необхідно постійно забезпечувати раціональне поєднання температури повітря та одягу дитини, регулярно проводити провітрювання групових приміщень, забезпечити достатнє перебування дітей на повітрі, проводити денний сон при відкритих фрамугах. Спеціальні загартувальні процедури проводяться контрастним методом по системі “тепла вода, холодна вода».

Хорошим засобом загартовування є систематичне полоскання рота і горла водою кімнатної температури. До числа щадних методів загартовування належить короткочасне полегшення одягу для дітей 3-7 років, закочування рукавів вище ліктів або зміна колготок на гольфи або шкарпетки. Прогулянка в будь-яку погоду у відповідному одязі, вологе обтирання, сонячні ванни, обливання ніг, ходіння босоніж по ребристій доріжці, раціональна побудова режиму дня, систематичне провітрювання приміщень, обливання ніг.

Основні умови загартовування:
  • Загартовування органічно вписується в кожен елемент режиму дня;
  • Систематичність та постійність загартовування, воно здійснюється протягом року, але його види і методики змінюються залежно від сезону та погодних умов;
  • Урахування індивідуальних особливостей дитини;
  • Загартовування здійснюється на тлі різної рухової активності;
  • Поступовість розширення зони впливу, сили подразнення та збільшення часу проведення загартувальних процедур;
  • Загартовування проводиться на позитивному емоційному тлі і при тепловому комфорті організму дитини.
Харчування

Здорове, раціональне харчування - запорука здоров’я, високої працездатності і активного довголіття людини. Основний фактор, що визначає раціональність харчування, – це збалансованість харчових речовин: білків та їх амінокислот, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінералів, мікроелементів, які повинні надходити в організм дитини у необхідній кількості і в певному співвідношенні один з одним.

Основні принципи організації харчування в ДНЗ наступні:

-суворе дотримання принципів часу та інтервалів між годуваннями,
- правильний кількісний і якісний розподіл їжі на окремі прийоми,
- дотримання умов прийому їжі та правил поведінки дитини під час прийому їжі.
- адекватна енергетична цінність раціонів відповідно до енерговитрат дітей;
- збалансованість та максимальна різноманітність раціону;
- адекватна технологічна та кулінарна обробка продуктів та страв, що забезпечує їхні смакові якості та збереження вихідної харчової цінності;
- врахування індивідуальних особливостей дітей (у тому числі того, що дехто з них не переносить окремих продуктів та страв);
- забезпечення санітарно-гігієнічних норм, у тому числі дотримання всіх санітарних вимог до стану харчоблоку, продуктів харчування, їх транспортування, зберігання, приготування та роздачі страв.

Огранізація харчування дітей в дошкільному навчальному закладі

В дошкільному навчальному закладі забезпечено збалансоване харчування дітей, необхідне для їх нормального росту і розвитку з дотриманням натурального набору продуктів, визначених МОЗ України спільно з МОН України за погодженням з Міністерством фінансів України.

Контроль за організацією та якістю харчування в закладі, закладкою продуктів харчування, кулінарною обробкою, виходом страв, смаковими якостями їжі, санітарним станом харчоблоку, правильністю зберігання, дотримання термінів реалізації продуктів здійснюється старшою медичною сестрою, завідувачкою дошкільного навчального закладу.

В закладі встановлено триразове збалансоване харчування, в літній оздоровчий період вводиться додатковий сніданок, під час якого діти споживають соки, фрукти.

Продукти харчування та продовольча сировина доставляються в ДНЗ спеціалізованим транспортом щоденно, товарна сумісність витримується. Приймання продуктів в ДНЗ здійснює завгоспом із залученням старшої медсестри. Під час приймання проводиться оцінювання продуктів та сировини за зовнішнім виглядом, запахом, смаком, кольором, консистенцією. Приймання продуктів без супроводжуючих документів, що підтверджують походження, безпечність, якість (ґатунок, категорію, дату виготовлення, термін реалізації, умови зберігання), відповідність стандартам, не допускається.

Для зберігання продуктів в закладі є всі умови: побутові холодильники, комора, овочесховище. В холодильниках наявний термометр для контролю температурного режиму. Холодильники миються та розморожуються відповідно по мірі забруднення та невідповідності температурному режиму.

Усі продукти харчування зберігаються згідно з прийнятою класифікацією, щодо умов зберігання та товарного сусідства: сухі, хліб, м’ясні, рибні, молочні, гастрономічні, овочі. Терміни реалізації продуктів дотримуються. Всі продукти доброякісні, мають сертифікат якості.Щодня приміщення харчоблоку прибирається з використанням миючих засобів. Відповідно до графіку прибирань, затвердженого завідувачем ДНЗ, один раз в місяць проводиться генеральне прибирання приміщення з використанням миючих та дезінфікуючих засобів.

Під час приготування страв дотримується потоковість виробничого процесу. Обробка сирих та готових продуктів проводиться окремо, з використанням інвентарю відповідного маркування.

Для організації питного режиму з харчоблоку (за потребою) видається кип'ячена охолоджена вода в чайники відповідного маркування.

Закладка продуктів проводиться кухарем у присутності старшої медсестри. При закладці враховується фактична кількість дітей, про що робиться відмітка у меню - вимозі. У разі, якщо до ДНЗ не прийшло 4 і більше дітей, продукти довгострокового зберігання (цукор, олія, цукерки, печиво), які були виписані на обід і вечерю, кухар повертає до комори, а продукти з обмеженим терміном придатності до споживання (молоко, м’ясо, риба, сметана, масло вершкове тощо) розподіляється на присутніх в закладі дітей. Якщо прийшло 3 і більше дітей від кількості дітей, на яких було розраховано меню, то для них додатково виписуються продукти, оформлюється накладна, вноситься запис в меню – розкладку за підписом медсестри, кухаря, завідувача ДНЗ.Денне меню завіряється завідувачем та старшою медсестрою.

У куточку кухаря на харчоблоці та у батьківських куточках у вікових групах наявні таблиці із зазначенням нормативного об’єму порцій, що отримують діти кожної вікової групи. Фактичний вихід страв контролює медсестра під час зняття проби, результати вносяться в Журнал бракеражу готової продукції.

Видавання їжі з харчоблоку проводиться згідно до графіку видачі, після бракеражу, зняття проби та отримання дозволу від старшої медичної сестри. Їжа з харчоблоку видається у відповідну промарковану, зважену тару з кришками. Кількість, вага їжі що видається визначається шляхом безпосередньої лічби або зважування на терезах. Кухарями проводиться відбір добових проб страв раціону, а також їх зберігання, стерилізація тари для проб. Проби відбираються у стерильні банки з кришками.

Годування дітейу вікових групах проводиться у відповідності до санітарно - гігієнічних вимог.

Велика увага з боку працівників ДНЗ приділяється вихованню культурно – гігієнічних навичок у дітей під час вживання їжі. За кожною дитиною у групі закріплено постійне місце за столом, розмір столів та стільців відповідають зросту дитини. Перед кожним прийомом їжі стіл сервірують згідно з меню.

Контроль за організацією харчування у дошкільному закладі здійснюється завідувачем та старшою медичною сестрою, які постійно тримають в полі зору наступні питання:

-оцінка якості продуктів та сировини, що надходять в ДНЗ, їх відповідність супроводжуючим документам, кількість та вагова відповідність;

-наявність сертифікату якості;

-контрольне встановлення відсотку відходів;

-складання актів бракеражу при невідповідності якості, ваги, відсотку відходів;

- відповідність виходу готових страв меню – вимозі;

- відповідність ваги та кількості страв раціону, що отримані помічником вихователя;

-встановлення ваги та відповідності дитячої порції;

- встановлення відсотку відходів їжі на вікових групах;

- внесення записів у Журнал контролю за харчуванням.

Питання організації харчування в дошкільному закладі аналізуються, узагальнюються наказом завідувача та розглядаються на педагогічних радах, виробничих нарадах, загальних зборах, батьківських конференціях.

Основними показниками якості та ефективності організації харчування в дошкільному закладі є добре самопочуття дітей, відсутність шлунково – кишкових захворювань, позитивні показники антропометричних вимірів дітей, позитивні показники лабораторного контролю за якістю харчування.

Десять порад батькам від медсестри

Порада 1. З усіх питань щодо здоров’я вашої дитини слід звертатися до лікаря-педіатра, який призначає лікування або при необхідності направляє дитину на обстеження до інших лікарів-фахівців. В особливих випадках, щоб не було затримки термінів початку лікування, при появі перших характерних ознак захворювань рекомендується відразу звертатися до фахівця в даній галузі медицини.

Порада 2.Якщо ви помічаєте, що ваша дитина у колі своїх однолітків відрізняється незручністю рухів, поганою промовою, якщо у неї бувають непритомність, запаморочення, головні болі, блювота, її закачує у транспорті, необхідно проконсультувати дитину у невропатолога.

Порада 3. Зверніть увагу на поведінку дитини: надмірна рухливість, гіперзбудливість або, навпаки, млявість, стомлюваність, плаксивість, страхи, порушений сон, нав’язливі руху – це найбільш поширені симптоми психічної напруги ще слабкої нервової системи дитини-дошкільника. При появі цих ознак обов’язково слід показати дитину дитячому психіатру.

Порада 4. Ваша дитина часто перепитує або не завжди реагує на звернену до неї мову, у неї бувають часті ангіни, втрата голосу, кашель, постійний нежить, якщо дитина спить з відкритим ротом, хропе уві сні, гугнявить при розмові – проконсультуйте дитину у ЛОР-лікаря ( отоларинголога).

Порада 5. Якщо у дитини поганий апетит, часто виникає нудота, блювота, порушення стільця (запор, рідкий стілець), болі в животі (до їжі, після їжі), слід звернутися за кваліфікованою допомогою до лікаря-гастроентеролога.

Порада 6.Звернення за консультацією лікаря-алерголога необхідно в тих випадках, якщо в дошкільному періоді у дитини виникає реакція (висип, набряк, утруднене дихання, раптовий нежить, чхання) на якусь їжу, запахи, пилок квітів, ліки, щеплення.

Порада 7. Запалення шкіри на різних ділянках тіла (частіше на руках і ногах), що супроводжується почервонінням, сверблячкою, лущенням, ексудацією – можливо, це ознаки хронічного дерматиту або екземи, вилікувати які допоможе лікар-дерматолог. До дерматолога слід звертатися за будь-яких видимих​​змін стану шкірних покривів, нігтів, волосся.

Порада 8. Якщо ви помічаєте, що дитина прищурює повіки, коли розглядає віддалені предмети, або низько нахиляється над листом альбому або книги, близько сідає до екрану телевізора, якщо вона здалеку (з відстані 5 метрів) не розрізняє дрібні (до 1 см в діаметрі) предмети, необхідно перевірити гостроту зору вашої дитини – зверніться до окуліста (офтальмолога).

Порада 9. Постійно звертайте увагу на поставу дитини: при ходьбі вона сутулиться, у неї одне плече нижче іншого, лопатки сильно виступають при випрямленій спині; сидячи на стільці, вона помітно прогинається в ту чи іншу сторону, намагається часто міняти позу, низько нахиляється (майже лягає на стіл) під час малювання і т.п. – Обстеження стану хребта повинен зробити фахівець-ортопед.

Порада 10. Не забувайте про необхідність обов’язкових профілактичних оглядів вашої дитини наступними фахівцями: ендокринологом (попередження захворювань щитовидної залози, діабету, ожиріння, порушень росту), хірургом (виявлення вроджених аномалій), стоматологом (виявлення і лікування карієсу), кардіологом (діагностика порушень функції серця і судин ), логопедом (порушення мови і сприйняття звуків).

Кiлькiсть переглядiв: 693

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.